Från garaget, del 1: Goodnight Loving berättar den amerikanska sagan

 Under en tid framöver, med början idag, kommer jag att skriva om den pågående garagerockscenen, under samlingsnamnet ”Från garaget”. Denna ’scen’ är i grunden från USA, men det finns även en drös talangfulla band och intressanta skivbolag i Europa, främst från Frankrike men också från länder som Storbritannien och Italien. Och vem vet, kanske dyker det upp en text om de svenska garagerockarna. 

 

Jag vet inte hur många delar det kommer att bli. Kanske 5, kanske 30. Men en sak är säker; det finns extremt mycket att skriva om. Efter varje artikel följer lite nödvändig information samt en del länkar; till MySpace-sidor, till skivbolag och distributörer, osv.

 

I denna första del berättar jag om countrydoftande Goodnight Lovings popmusikaliska resor genom Amerikas vildmarker.

 

 

Ett

 

Kanske är det för att min pappa spelat så mycket country ihemmet under min uppväxt som jag har så svårt för just den musikstilen. Det är bara Johnny Cash som jag riktigt kunnat ta till mig. För det är något medsydstatsdialekten, de lite buffliga arrangemangen och de oftast klichéfylldatexterna som får mig att rysa till inombords. Och inte av välbehag. Helt enkelt så gillar jag inte country. 

 

Därför verkar det ganska underligt att jag för tillfället älskar den countrydoftande garagepopen på Goodnight Lovings Crooked Lake mer än något annat. Hade jag varit fjorton igen, slagit på skivan och hört ”Another Foggy Yesterday” är jag rädd att skivan hade hamnat i skräphögen direkt. Men saker förändras med tiden. Crooked Lake känns istället som det livssoundtrack jag väntat på sedan jag först hörde Cloud Cults They Live on the Sun. Ett logiskt steg i riktning mot popmusikalisk perfektion. En resa till de platser the Velvet Underground besökte i slutet av sextiotalet, vildmarkerna där Pavement blev fast under hela nittiotalet. Just Pavement har influerat bandet starkt, känns det som. Det ekar av ”Range Life” över hela LPn. Men den tydligaste referenspunkten är ändå Pavements sena plattor, som Terror Twilight, och Stephen Malkmus soloskivor. 

 

Musiken är dock inte begränsad till att bara påminna om the Velvet Underground och Pavement. Långt ifrån. Nej, Crooked Lake-LPn är en musikalisk blender, tillverkad någonstans mitt i Amerika. Med otrolig precision rör Goodnight Loving i lika delar soul, punk, conutry, blues, garagerock och independentrock, och skapar något alldeles eget. 

 

Ibland snackas det om band som Band of Horses och My MorningJacket som någon slags musikalisk motsvarighet till den amerikanska ’livet’; hela USA omvandlat till toner, rytmer och ord, sammanfattat på tre minuter i en poplåt. 

 

Men jag tycker att Goodnight Loving är ett mycket bättre exempel. Låtar som ”Talking Tall” och ”21st Century Post-Apocalyptic Worried Rant” kan inte vara skrivna någon annanstans än på en halvtom bar ett par mil utanför Oklahoma. Eller Memphis, för den delen. 

 

På samma sätt som Burial eller Throbbing Gristle porträtterar det gråa, regniga England och Neu! eller Kraftwerk berättar en detaljerad saga i ljud om Tyskland, så är Crooked Lake de Förenta Staterna på drygt 32 minuter. 

 

 

Diskografi 

 

Cemetery Trails LP (2007)  Dusty Medical Records 

Crooked Lake LP    (2007)  Dusty Medical Records 

Drafted into War / Life Ain't So Great 7''  (2007)  Contaminated Records 

Up North Girl 7''       (2008)  Bancroft Records 

 

Länkar 

 

http://www.myspace.com/thegoodnightloving 

http://www.dustymedical.com 

http://www.contaminatedrecords.com 

http://www.smashintransistors.homestead.com (Bancroft Records hemsida. Kolla in "intervjun" med Blank Dogs!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0