"Suck", säger missbrukaren

Jag som trodde att jag kunde klara mig utan The Fall längre än i några veckor. Tydligen inte.

Besämt letar jag upp iPoden och bläddrar mig fram till "F". Sätter igång "Wolf Kidult Man" från senaste Imperial Wax Solvent.
"Oj". Det är min första reaktion. Trodde inte att jag kunde känna så här för ett monotont gitarriff, en lite väl frispåkig bas och en femtioårig, geniförklarad halvpoet som halvsjunger vacker rappakalja med en dialekt som tyder på att han kanske växte upp med Rob Gretton eller Shaun Ryder vid sin sida. För det är ju allt The Fall är. Så lite, men ändå så mycket.

Jag har verkligen saknat himmelriket.





Jag bor i Picassos slott




image32


Ibland kan folk behöva berätta för mig att allt i världen inte är kubistslott och filmmanuskript som aldrig blev något. Att det finns annat. För det är lätt att försvinna iväg till de där slotten, där allt kan hända.

För de som inte är sådär jättebekanta med Georgias Elephant 6-kolletkiv, vilket de flesta inte är, så pratar jag om ett band kallat Olivia Tremor Control och deras trettiotvå spår långa epos Music from the Unrealised Film Script, Dusk at Cubist Castle. Skivan är som en "catch-all"-fras; allt möjligt ryms verkligen här. Dock kan det sägas att OTC från början står med fötterna på tydlig Beatles-mark, någonstans efter Sgt. Pepper's.

Solskenspoppiga "Jumping Fences" är OTC's egna "Here Comes the Sun" och "Define a Transparent Dream" lånar harmoniken från svulstiga "Dear Prudence". Den första "Green Typewriters" (av totalt tio) ger mig en tydlig "Glass Onion"-vibe medan den andra är Lennons "Girl" genom ett kaleidoskop, tillverkat någonstans i Lousiana cirka 1991 med fyra decenniers sydstatsrock i bakgrunden. Det är såklart inte bara Beatles; efter ett tiotal låtar träder ett tydligt sound fram. Ett sound som är svårt att beskriva. Jag skulle kunna säga "Indie" men det vore att ljuga. "Cirkuspop" är kanske lite närmare sanningen.

Bill Doss' ljudexperiment är en intressant del av skivan, men det är inte något jag gärna lyssnar på. Precis som med Neutral Milk Hotels "ljudkollage"-sida så känns det inte riktigt rätt; dessa band borde hålla sig till de poplåtar de gör så bra!
För det jag minns bäst är inte de modifierade rösterna som talar om gårdagens äppelpaj och trevliga brevbärare (kanske?), utan ackordgångarna från "The Opera House" eller de underbara minuterna av hypnotiserande popperfektion i mitten av titelspåret. Hade den popperfektionen funnits i fler än fyra, fem låtar så hade detta varit en av tidernas bästa skivor. Nu är den "bara" riktigt bra. Men det ska väl räcka?


"    Dusk at cubist castle
Dreams of the old wake up the new
You can find me out there
Among the grass and the animals i knew

In my head all day
It rained a lot
But the dream that's out there
Doesn't make much sense to me

Dusk at cubist castle
All the clouds are in past tense
All the kingdom is in fragments
And these paintings don't make sense"

"unluckily for a death,

Waiting with phoenix under
The pyre yet to be lighted of my sins and days,
And for the woman in shades
Saint carved and sensual among the scudding
Dead and gone, dedicate forever to my self
Though the brawl of the kiss has not occured,
On the clay cold mouth, on the fire
Branded forehead, that could bind
Her constant, nor the winds of love broken wide
To the wind the choir and cloister
Of the wintry nunnery of the order of lust
Beneath my life, that sighs for the seducer's coming
In the sun strokes of summer,"


En av de fantastiska sakerna med poesi är att det kan tolkas på så många olika sätt. Och ingen av dessa tolkningar behöver vara korrekt. På så sätt är poesin väldigt subjektiv.
Texten ovan är ett utdrag ur Dylan Thomas' Unluckily for a death från 1945. En otroligt vacker men svårtolkad dikt som Thomas skrev till sin Caitlin.
Jag är en ren nybörjare när det gäller poesi, så jag kämpar fortfarande men att försöka förstå denna, den andra Thomasdikt jag läst. Men jag märker att inget är så härligt som när jag börjar förstå, börjar lära mig vad det handlar om. Jag blir lycklig, ovetandes varför. Är jag lycklig över kunskapen eller över det vackra i språket? Kanske både och?
Underligt, tänker jag och fortsätter vidare.

dramatic chipmunk



Antagligen de fem roligaste sekunderna i mitt liv.

badkarslycka på precis lagom värme

image31


'while your cigarette still burns,
your messed up world will thrill me
Alison, I'm lost'

Det är nog tjugonde gången denna kväll jag lyssnar på "Alison". Tar mig om och om igen genom knappt fyra minuter av drömlik pop. Lätt är det inte, med en sådan laddad låt. 

Det i Neil Hampsteads röst, som av utomstående skulle kunna tolkas som uttråkad och oinspirerad, blir istället en slags metafor för hela shoegazegenren; något dovt och fint som lägger sig likt en storm mitt i vintern. Fast det är inte kyligt och blåsigt som i en vinterstorm. Jag fylld inombords av en lycka på lagom hög värme. Perfekt badkarsvärme. "Precis lagom varmt", konstaterar jag och kliver sedan ner i badkaret.

Överlag har jag varit ganska dålig på att, i mina blogginlägg, förklara vilka band jag pratar om. Här handlar det såklart om Slowdive. Låten är från den gudomliga Souvlaki, Readingbandets andra album. 
Jag är övertygad om att populärmusik aldrig någonsin kommer att låta på detta sättet igen. Troligen är det anledningen till att melankolin kommer rusande likt halv fyra-tåget. Men jag lugnar mig snart. Jag intalar mig själv att det inte gör någonting, vilket är helt sant. Så länge jag har "Alison", "When The Sun Hits", "Machine Gun", "40 Days" och de andra. 

Alldeles för en stund sen försökte jag förklara för min käre morbror vad shoegaze var för något. Men det behövs inga förklaringar. Inga citat, inga beskrivningar, ingen information, inget prat. Det räcker med att spela "Alison". Alla kommer att förstå. 



något på norska var det, va?


image30


"Something I learned today,
yield to the right-of-way.
Stopping at a 4-way sign,
someone else's rules, not mine."

- "Something I Learned Today", Husker Du från albumet Zen Arcade




non-alignment pact


Fortfarande den bästa låten på andra sidan 1979. På sättet rösterna interagerar och på avstånd samspelar i refrängen. Den metronomiska puls som finns med de första trettio sekunderna. David Thomas' maniska, utropande galenpannestämma som gör låten komplett. Det är helt enkelt som vanligt med Pere Ubu. Man kan inte önska sig så mycket mer. Ibland undrar jag vad jag skulle göra utan antemiska punklåtar som denna. 

Förresten, kolla in bilden nedan. Är den inte underbar? Fem människor till utseendet i gränslandet mellan punk och progg.


image28

Something's not right



image27




hands are covered in cake


Oh, come, come be my waitress and serve me tonight
Serve me the sky tonight
Oh, come, come be my waitress and serve me tonight
serve me the sky with a big slice of lemon

We're the heirs to the glimmering world
We're the heirs to the glimmering world

image31

my definition of rock and roll


image30

Howl


I saw the best minds of my generation destroyed by madness, starving hysterical naked,

dragging themselves through the negro streets at dawn looking for an angry fix,

angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly connection to thestarry dynamo in the machinery of night,

who poverty and tatters and hollow-eyed and high sat up smoking in the supernatural darkness of cold-water fiats 'doating across the tops of cities contemplating jazz,

who bared their brains to Heaven under the El and saw Mohammedan angels staggering on tenement roofs illuminated,

who passed through universities with radiant cool eyes hallucinating Arkansas and Blake-light tragedy among the scholars of war,

who were expelled from the academies for crazy & publishing obscene odes on the windows of the skull,

who cowered in unshaven rooms in underwear, burning their money in wastebaskets and listening to the Terror through the wall,

who got busted in their pubic beards returning through Laredo with a belt of marijuana for New York,

who ate fire in paint hotels or drank turpentine in Paradise Alley, death, or purgatoried their torsos night after night.


destructive urges

                      

                      image29

Television, ca. 1977

Pop noir


image28

På ytan kan A Place To Bury Strangers se ut att vara ganska ensidiga, ännu ett band som tagit mycket inspiration från shoegazegenren och därför rör sig inom en väldigt begränsad zon. Men studerar man deras självbetitlade debut lite närmare hittar man fler sidor av detta band, som kallats New Yorks mest högljudda. 
Det finns spår av en slags post-"Zen Arcade"-punk i t ex "Missing You", som även flörtar tydligt med både Jesus & Mary Chain och My Bloody Valentine. Och "To Fix the Gash in Your Head" är nog det närmaste fyra killar från NYC kommit att låta som Throbbing Gristle. 

"Another Step Away" målar upp en Mary Chainsk bild av en mardrömsplågad Phil Spector, medan jag tänker på Cocteau Twins utrustade med massiva overdrivepedaler i låten "The Falling Sun". Att Trent Reznor valt ut bandet som ett av förbanden på Nine Inch Nails nästa turné är inte svårt att förstå när man hör "My Weakness".

Det är här, på andra legenders axlar, som bandet kan vila säkert. Men just därför blir skivan heller aldrig riktigt spektakulär. Visst, låtar som "Missing You" och "Another Step Away" är i klass med de bästa låtarna på Loveless och Psychocandy, men så länge som APTBS inte stiger ut ur skuggan och etablerar något eget så kan det aldrig bli mer än grymma låtar här och där.



"The Falling Sun" - A Place To Bury Strangers

miracle man


image26


"Now that your picture's in the paper being rhythmically admired
and you can have anyone that you have ever desired,
all you gotta tell me now is why, why, why, why.

Welcome to the workin' week.
Oh I know it don't thrill you, I hope it don't kill you.
Welcome to the workin' week.
You gotta do it till you're through it so you better get to it.

All of your family had to kill to survive,
and they're still waitin' for their big day to arrive.
But if they knew how I felt they'd bury me alive.

Welcome to the workin' week.
Oh I know it don't thrill you, I hope it don't kill you.
Welcome to the workin' week.
You gotta do it till you're through it so you better get to it.

I hear you sayin', "Hey, the city's alright,
when you only read about it in books.
Spend all your money gettin' so convinced
that you never even bother to look.
Sometimes I wonder if we're livin' in the same land,
Why d'you wanna be my friend when I feel like a juggler
running out of hands?"

För övrigt...



image22


...Kan jag inte låta bli att tycka att hela Tago Mago ger väldigt tydliga signaler om att Holger Czukay, Damo Suzuki och de andra i Can var höga som fjortonvåningars betonghus när de skrev och spelade in låtarna. 
Något annat är inte riktigt rimligt.

Men Tago Mago är, hursomhelst, ett alldeles fantastiskt album. Mycket har och göra med det jag brukar (läs: brukade) se som det stora problemet med vissa skivor: jammandet. Detta har nu vänts till en fördel, då den repetitiva krautfunken aldrig vill ta slut. Att det sedan finns så många sköna ljud och effekter på denna platta visar bara ännu mer vilka genier Can var.

nöjd? ja.

image25


Här sitter jag då, en vinylkopia av "Closer" fattigare. 
Men Neu!'s "Hallogallo" får mig snart på andra tankar. Detta pulserande, vibrerande krautjam ger en känsla av att snabbt röra sig framåt på en motorväg utan ände i solnedgången.

I detta ögonblick är det mycket svårt att tänka på något annat än just denna ändlösa motorväg. Det bara finns där, ogenomträngligt och oundvikligt. Fast det känns inte så. Musiken är det man känner. Och där och då inser jag vad psykedelia verkligen är. 

Fulländat.








Me, Mr., My TR

image21


"How can I, How can I, How can I make my body shed for you?"

Stephen Malkmus, hovleverantör av slackerindie mellan åren 1992 och 1999.


11:19 PM


Lång dag. Snart slut. Utsvulten. Dödstrött. Lycklig. Kanske något besviken. Målmedveten och bestämd.

Dags för Seinfeld. Bara att krypa in under täcket i soffan och sträckkolla säsong åtta. Jajamensan!

I belong to the blank generation



image20



Bilden ovan representerar ganska bra vad jag vill säga om Richard Hell och hans Voidoids.  Lite kornigt och oslipat, men så snyggt. Skulle någon fråga mig vad punkrock är (var?), så skulle jag ge personen den där bilden. Den är oerhört atmosfärisk, det känns som om man står utanför Max's Kansas City och snackar med Tom Verlaine och Patti Smith om preformance art. På andra sidan gatan står så klart Debbie Harry. Från CBGB's hör man Alan Vegas panikfyllda, flämtande skrisång sticka som knivar, dekorerat av Martin Revs subtila synthobillylandskap.

Detta skulle egentligen handla om Richard Hell & the Voidoids, men ni fattar grejen. Punk and good night, folks.

RSS 2.0