Youth


1. Times New Viking - Rip It Off (Matador Records)





Och så årets bästa skiva. Det var egentligen aldrig något snack om saken. Trots ett tiotal andra skivor som var mycket bra, och tre, fyra stycken alldeles utmärkta, så har Rip It Off varit överlägsen etta hela året. Jag tror att jag visste det redan första gången jag hörde den. Jag minns inte riktigt när eller var eller hur det var. Det enda jag vet är att det verkade vara nåt särskilt med de där Times New Viking. Musiken kanske inte golvade mig första gången. Men jag kommer ihåg hur Rip It Off för varje gång bara blev bättre och bättre. Det gäller fortfarande; när jag lyssnade igår var den bättre än någonsin. Och jag förväntar mig att den kommer vara det även idag.


"The End of All Things"


Jag älskar allt med den här skivan. Sedan ett drygt halvår tillbaka äger jag den på vinyl. Den är fortfarande perfekt, på ett sånt där underbart sätt. Rip It Off är en rockig, kraftfull, euforisk röra som bara kan ha skapats av tre ungdomar med hela världen vid sina fötter och  fyllda till bredden av ungdomens charmerande naivitet och allt vad den naiviteten innebär. Här visar Times New Viking att allt är möjligt.

På 31 minuter skrivs historien om, allteftersom Times New Viking på ett makalöst sätt levererar 16 likvärdiga klassiker.  Och jag kan inte en enda gång under dessa 31 minuter tänka på referenser, influenser eller liknande tillfällen då jag haft så stark tro på rockmusik. Nej, jag har faktiskt inte en enda tanke i huvudet. Jag är så fokuserad på att snappa upp varenda ljud, att insupa Rip It Off så mycket det går. "Teen Drama". "The Wait". "Drop Out". "Faces on Fire". "Off The Wall". "The Early 80s". "End of All Things". Jag kommer inte glömma en enda av dem, och det där är bara 7 sånger. Alla 16 sånger har fullständigt förändrat mitt sätt att se på musik. Och livet självt. För den bästa musiken, framförallt Times New Vikings, är precis som livet fylld av eufori. Lycka. Glädje. Ja, även sorg och ilska, men det är de lyckliga stunderna vi minns.



"Drop Out" - live


Det finns väldigt många grupper som skapat fantastisk musik, men som jag (och så många andra) alltid kommer att ranka under de inflenser som grupperna haft. Pavement är ett bra exempel; de är en av mina favoritgrupper, med fyra, fem höjdarskivor. Men i min bok är de alltid ett steg under t ex The Fall. Och hur mycket jag än tjatar om det senaste bästa, så finns alltid Revolver eller London Calling högst upp på mina listor. Band blir aldrig lika bra som de originella influenserna. Men det är annorlunda med Times New Viking. Med Rip It Off tar Columbusbandet det enorma klivet in i rockhistorien. De blir en minst lika viktig del av rockhistorien som alla de band som de ser upp till och influerats av. De är inte bara en bisats, en parentes, en produkt av vissa influenser. Times New Viking är inte bara jämnbördiga med influenserna, de är bättre. Därför tycker jag också bättre om Rip It Off än Crooked Rain, Crooked Rain, Hex Enduction Hour eller Revolver.

Året som gick bjöd på en hel drös av amerikanska grupper (de främsta - Sic Alps, Blank Dogs, Vivian Girls, Wavves, Eat Skull - har jag alla listat) som gjorde popmusik med lager av ljud eller annan typ av sonisk obstruktion över. Hur löjligt, pretentiöst, det än låter att beskriva musiken på det sättet, så stämmer det ganska väl. Och Times New Viking bemästrade konsten allra bäst. Jared, Adam och Beth var kungar och drottning av popmusik år 2008. Sanna mina ord. 


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Håller inte Times New Viking lika högt som du, men visst är det en grym platta. Äger den inte på vinyl, men det får jag ordna på något sätt.



Gott Nytt år!

2009-01-01 @ 12:08:24
URL: http://www.shadazz.webblog.se
Postat av: Anonym

Gud, du är nog inte så originell.

2009-01-08 @ 16:41:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0