klä er i toapapper!



Anyway...Låt mig förklara.

En gång i tiden för ganska länge sedan (1984) bildade ett gäng skottar, lika besatta av obskyr musik som av engelsk ligafotboll, ett band. De gav gruppen namnet Half Man Half Biscuit. Jag älskar HMHB, för de finns verkligen inga andra som de. Ingen annan (förutom ett fåtal, mer om det om en stund) gör en singel som heter "All I Want For Christmas Is A Dukla Prague Away Kit" och handlar om en grannkille som har ett Foosballspel, och dessutom "A Dukla Prague Away Kit" på en spelare. Blir det mer obskyrt, mer nostalgiserande ända ned till benet av uppväxtens minnen?

I alla fall, i den där låten så går de över till att köra slotcarracing. Ni vet, som man gjorde när man var barn. Scalextrica. Supercoolt. (Jag är på väg att plocka ner bilbanan från vinden, förresten.) Sen slutar låten med att raderna "It was a dodgy transformer, again and again". Den är helt sagolik, och anses idag som något av en indieklassiker.



Ett band som man hör tydligt har lyssnat på Half Man Half Biscuit, och särskilt "Dukla Prague Away Kit", är San Fransiscos underliga The Phantom Surfers. De bildades 1988, och släppte ett antal skivor på 90-talet. Den mest framstående (eller ska jag säga minst ouppmärksammade?) LP av dessa är The Exciting Sounds of Model Road Racing från 1997, ett ytterst komiskt konceptalbum om just slotcarracing. På något sätt känns det som gjort för mig.
Musiken låter som ett Kinks på rockhumör blandat med tidiga Chrome; det finns en särskild garagekänsla, det låter muddigt, men inte alltför stökigt. Jag tänker på 60- och 70-talets surfsoundtracks (det finns en utmärkt samlingsskiva, Chairman of the Board: Surf Soundtracks 64'-'74, släppt på Harmless för några år sedan). Det låter mycket så.






Jag har inte lyssnat på något mer av The Phantom Surfers än just den skivan, men jag vet att de bland annat släppte en splitsingel med titeln Northwest Budget Rock Massacre tillsammans med garagerockarna The Mummies. Jag kollade upp The Mummies på Youtube och upptäckte bland annat ovanstående video. Jag är helt golvad av idén att klä ut sig som mumier, och dessutom köra outfitten liksom hela vägen; som man kan se ovan så är bandmedlemmarna mumier på scen också. Jag rekommenderar starkt fullängdaren Never Been Caught från 1992, där bandet poserar på omslaget i mumiekostymerna  vid en bil framför en mur (tror jag).


Något med den bilden får mig att tänka på The Cramps. Är det kanske typsnittet på "the Mummies"?


Det är i alla fall så mumievideon är relaterad till Half Man Half Biscuit. End of story.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0