grass widow

För närvarande plöjer jag igenom den sjätte upplagan av Mike MacGonigals zine Yeti, med artiklar/intervjuer med band som Vivian Girls, Sic Alps, Eat Skull, Sun City Girls, den forne Half Japanese-medlemmen Jad Fair och framför allt en grym långintervju med kiwilegenderna The Clean, som dök upp här på bloggen för några dagar sen. Men det som verkligen fångat min uppmärksamhet är skivan som kommer med på köpet. Eller mer specifikt, öppningslåten på den skivan. 

Första gången jag lade skivan i stereon driftade jag iväg till ett annat rum medan skivan startade. Jag kom genast tillbaka till rummet, dragen mot de häpnandsväckande ljuden. Vad var detta? Det lät lite som Vivian Girls, ganska mycket faktiskt. Fast det där ihåliga, riktade soundet, det lät mer som något ur DIY-katalogen; kanske en bortglömd Desperate Bicycles-låt, eller något med Beyond The Implode? Fast de hade ingen kvinnlig sångare...
Jag tittar i zinet för att stilla min växande nyfikenhet. Grass Widow. Så heter de. Låten heter "To Where". Den är nog det bästa jag hört av 2000-talsmusik. Och jag har ännu inte lyssnat en hel gång på den. Stereon står pausad, 2:06 in i första låten.
Jag kollar upp Grass Widow på Myspace. De är från San Francisco, Ca. De har låtttitlar som "Celebrate the Mundane", "Out of Body Experience", "Rattled Call" och "Yellow Balloons". De har blås på sina låtar. Blåsorkester, alltså. De är med 99% säkerhet art school-studenter. DE HAR INTE SLÄPPT NÅGON MUSIK ÄN, förutom en blygsam kassett. Jag vill ha den där kassetten. Det ska komma en tolvtummare på Make A Mess, och den ska komma "soon". Jag får en känsla av att jag kommer att kolla Grass Windows MySpace-sida varje dag tills den där vinylen kommer. Och jag kommer fortsätta efter det. I all evighet.



Lyssna själva. Det kanske inte låter bra till en början, men det sätter sig efter ett tag. Man dras till dem. Å, vad jag älskar denna musikens magnetism.

www.myspace.com/grasswidowmusic

Kommentarer
Postat av: Gorillan

Lyssnar på deras MySpace för tillfället, för att hitta rätt låt att tipsa om. Fler måste få höra detta band :)

2008-12-07 @ 21:05:39
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Gorillan

Lyssnar på deras MySpace för tillfället, för att hitta rätt låt att tipsa om. Fler måste få höra detta band :)

2008-12-07 @ 21:05:42
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anonym

vad sägs om "to where"?

2008-12-08 @ 20:33:15
Postat av: max

vad sägs om "to where"?

2008-12-08 @ 20:33:19
Postat av: oj dubbelinlägg...

är du aldrig nånsin inne på msn, förresten?

2008-12-08 @ 20:34:08
Postat av: Gorillan

Bra förslag!

2008-12-09 @ 18:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0